Nyheter

Dette er de ti mest solgte rommerkene i 2013

Organisasjonen Drinks International setter hvert år sammen en liste over verdens mestselgende rommerker, og nå har listen for 2013 blitt sluppet. Nederste halvpart av domineres av relativt ukjente navn for oss nordmenn – mye av det er saker det selges mye av i Sør-Amerika eller Asia, og dermed blir volumene fort store. Den øverste halvparten overrasker neppe stort, og domineres også av merker vi kjenner godt her hjemme – med unntak av andreplassen, som sitter på over halvparten av markedet i India som dermed er stort nok til å sikre sølvmedaljen.

10: Appleton Estate – Jamaica. 10,8 millioner liter (+0%)
appleton
Jamaicanske Appleton produserte 10,8 millioner liter rom i fjor, noe som var det samme som i 2012. Appleton Estate har produsert rom siden 1749, og eies i dag av Wray & Nephew som sikret seg aksjemajoriteten i 1916. De produserer syv ulike lagrede rom, fra V/X til en 30-åring, samt noen flere varianter ment for miksing.

9: Montilla – Brasil. 13,5 millioner liter (-12%)
montilla
Montilla eies av Pernod-Ricard, men markedsføres kun i Brasil og er dermed lite kjent utenfor hjemmemarkedet. De solgte 15,3 millioner liter i 2012, men er ned 12% for 2013 og lander dermed på 13,5 millioner liter.

8: Madiraa – India. 16,2 millioner liter (-10%)
madiraa
Indiske Madiraa falt 10% til «bare» 16,2 millioner liter, riktignok etter en formidabel vekst fra 2011 til 2012 på hele 43%, til 18 millioner liter i 2012.

7: Cacique – Venezuela. 19,8 millioner liter (+5%)
cacique
Venezuelanske Cacique har vært i salg siden 1959, og eies i dag av Diageo. Navnet betyr noe sånt som «stammeleder» eller «høvding» på spansk, og det er nettopp Spania i tillegg til hjemmemarkedet Venezuela som er de viktigste markedene.

6. Contessa – India. 22,5 millioner liter (+4%)
contessa
Contessa er det andre indiske merkenavnet på listen, og nå begynner vi å nærme oss de virkelig store volumene. 22,5 millioner liter i 2013 var en ørliten økning fra året før – og også fra 2011 til 2012 lå Contessa omtrent flatt.

5. Brugal – Den Dominikanske Republikk. 31,5 millioner liter (-13%)
brugal
Brugal er markedsledende i store deler av Karibien og i Spania, og har falt sakte, men sikkert hvert år siden 2010. I 2012 slapp de flere nyheter, deriblant en ekstra tørr utgave ment for det amerikanske markedet samt hyper-premium-varianten Papa Andrés, som kostet 8.000 kroner og var en blend av rom lagret inntil 100 år. Det ser ikke ut til å ha hjulpet – et fall på 13% fra 2012 til 2013 er forholdsvis dramatisk, så kanskje vi får se flere innovative lanseringer fra Brugal fremover som er ment å snu utviklingen?

4. Havana Club – Cuba. 34,2 millioner liter (+2%)
havanaclub
Brugals relativt kraftige fall sørger for at Havana Club klatrer forbi på årets liste. Havana Club destilleres ikke overraskende på Cuba, og er dermed utestengt fra det amerikanske markedet. Erkerival Bacardi selger faktisk sin egen rom under merkenavnet Havana Club i USA, etter at Havana Club ble nektet å fornye merkevarebeskyttelsen sin av amerikansk høyesterett i 2012! Dermed har eier Pernod-Ricard i stedet registrert merkenavnet Havanista for å være klar i tilfelle handelsblokaden løftes og det amerikanske markedet plutselig er åpent for cubanske varer. Havana Club gjør det imidlertid meget bra i resten av verden, og øker med 2% til 34,2 millioner liter i 2013.

3. Captain Morgan – St. Croix. 92,7 millioner liter (+3%)
captmorgan
Fra fjerde- til tredjeplass snakker vi det virkelig gigantiske hoppet i volum – fra Havana Clubs 34 millioner liter er vi nå plutselig oppe i nærmere hundre millioner liter fra Diageos Captain Morgan-destilleri på St. Croix. Mesteparten av salget står Spiced-utgaven for, og USA er et ekstremt viktig marked for Captain Morgan. I volumer som de vi snakker om her må en 3 prosents økning sies å være ekstremt imponerende.

2. McDowells No. 1 Celebration – India. 171 millioner liter (+7%)
mcdowells
Nei, det er ingen skrivefeil. Vanvittige 171 millioner liter solgte United Spirits av sitt rommerke McDowell’s i 2013. Salget foregår primært i India, der McDowell’s står for omtrent halvparten av markedet. Mon tro om vi får se dem gå forbi Bacardi når listen for 2014 foreligger…?

1. Bacardi – Puerto Rico. 171,9 millioner liter (-4%)
bacardi
Bacardi er fortsatt størst, men kjenner nok pusten i nakken fra spesielt McDowell’s. Dessuten har indiske Tanduay, som lå på andreplass i fjor, forsvunnet ut av årets liste fordi tall ikke er rapportert inn – så i realiteten kan det faktisk hende at Bacardi har mistet førsteplassen allerede i år. Uansett er nesten 172 millioner liter et nesten vanvittig volum, og Bacardi opererer i 110 markeder på verdensbasis med Europa som det største med 51% av salget sitt og USA på andreplass med 39%.

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.